Statkraft förvärvar återstående aktier i Baltic Cable AB från E.ON Sverige

19.10.2010 08:00 | pressrelease

Men inspecting a cable

Foto: Statnett

(Oslo, 19. Oktober 2010) – Det norska energibolaget Statkraft har kommit överens med E.ON Sverige om att förvärva återstående 33,3 procent av aktierna i Baltic Cable AB. Företaget äger och driver HVDC-länken på 600 MW mellan Trelleborg i Sverige och Lübeck i Tyskland.

Försäljningsavtalet mellan Statkraft och E.ON Sverige undertecknades idag och kommer att öka Statkrafts ägarandel i Baltic Cable AB från 66,6 till 100 procent.

”Vi är glada att ha varit delaktiga i ett så viktigt projekt ända sedan starten. De senaste tjugo åren har Baltic Cable spelat en avgörande roll för att integrera de svenska och tyska elkraftsmarknaderna, inklusive införandet av marknadskoppling i maj i år”, sade Anders Olsson, vice vd för E.ON Sverige.

”Statkraft stöder sammanlänkningar mellan olika europeiska regioner då dessa är mycket viktiga för vidareutvecklingen av den europeiska elmarknaden”, sade Asbjørn Grundt, koncerndirektör för marknadsaktiviteter och IT på Statkraft.

Baltic Cable AB äger, driver och underhåller en HVDC-undervattenslänk på 600 MW mellan Trelleborg i Sverige och Lübeck i Tyskland. Baltic Cable AB har sitt huvudkontor i Malmö och grundades 1991. Länken togs i drift i december 1994. Huvuddata för HVDC-länken är 450 kV DC, 600 MW och kabellängd 250 km.

Frivillig marknadskoppling infördes i maj 2010 i samarbete med European Market Coupling Company (EMCC).

Om Statkraft:
Statkraft är störst i Europa inom förnybar energi och Sveriges fjärde största elproducent. Koncernen producerar och utvecklar vattenkraft, vindkraft, gaskraft och fjärrvärme och är en betydande aktör på de europeiska energibörserna. Statkraft har närmare 3 200 medarbetare i mer än 20 länder.

Om E.ON Sverige:
E.ON Sverige producerar och levererar energi och energirelaterade tjänster till ungefär en miljon kunder. Målet är framgång som bygger på kundnytta och socialt ansvarstagande. Detta ska uppnås genom bättre service, effektivare energianvändning, en växande andel förnybar energi och en övergripande syn på den globala klimatfrågan.