Ny vindkraftskoncession i Skottland

08.09.2009 08:00 | pressrelease

(Oslo, 8 september 2009) Statkraft har fått koncession att bygga ett stort vindkraftverk i Skottland. Berry Burn Wind Farm kan bli tre gånger större än vindparken Statkraft håller på att bygga i Wales – och kommer att kunna leverera ren, förnybar energi till över 43 000 brittiska hushåll.

Koncessionen gäller Berry Burn Wind Farm som är planerad i ett område cirka 12 kilometer söder om staden Forres i norra Skottland. Koncessionen ger rätt att sätta upp 29 vindturbiner med en installerad effekt på upp till 78,3 megawatt (MW). Som jämförelse består vindparken som Statkraft för närvarande bygger i Wales av 10 turbiner. Berry Burn kan ge en årlig produktion på upp till 200 GWh – motsvarande strömförbrukningen för 43 000 brittiska hushåll.

Det är företaget Catamount Energy Limited som har fått koncession från den skotska regeringen. Företaget ägs till lika stora delar av Statkraft och amerikanska Duke Energy Corporation. Projektet kommer att ha en total kostnad på runt 985 miljoner kronor. Statkraft kommer troligen att fatta beslut om investeringen nästa år.

– Storbritannien har några av Europas bästa vindresurser och goda ramvillkor för utbyggnad av vindkraft. Statkrafts investeringar kommer att ge en bra och långsiktig avkastning för företaget och vår ägare staten, samtidigt som vi bidrar till en miljövänligare energiproduktion i Storbritannien, säger Haakon Alfstad, ansvarig för vindkraften hos Statkraft.

Skottlands energiminister Jim Mather hade följande kommentar när han gav koncessionen:

– Det är med stor glädje som jag godkänner ytterligare användning av våra rika naturresurser, på ett sätt som också skapar arbetstillfällen och sätter fart på den gröna energirevolutionen. Klimatförändringarna kräver att vi fortsätter att stötta bra projekt som kan bidra till att minska utsläppen och göra Skottland till en global förebild för en bärkraftig ekonomi med låga koldioxidutsläpp.

Statkraft har redan en vindpark under konstruktion i Wales och koncession för en vindpark i Skottland. Dessutom äger Statkraft och StatoilHydro tillsammans det havsbaserade vindprojektet Sheringham Shoal som byggs längs kusten i Norfolk i England. Vindparken kommer att bestå av 88 vindturbiner med en total installerad effekt på 315 MW.

Statkraft är störst i Europa inom förnybar energi. Koncernen producerar och utvecklar vattenkraft, vindkraft, gaskraft och fjärrvärme och är en betydande aktör på de europeiska energibörserna. Statkraft utvecklar även havsenergi, saltkraft, solkraft och andra nya energilösningar. Genom ägande i andra bolag levereras el och värme till ca 600 000 kunder i Norge. Koncernen hade under 2008 en omsättning på 25 miljarder norska kronor. Statkraft har 3 200 medarbetare i mer än 20 länder. www.statkraft.no