Christian Rynning-Tønnesen ny koncernchef

12.11.2009 08:00 | pressrelease

Christian Rynning-Tønnesen har utsetts till ny koncernchef för Statkraft och efterträder Bård Mikkelsen som avgår i enlighet med sitt anställningsavtal.

(Pressmeddelande - Oslo, den 12 november 2009) Den nye koncernchefen kommer närmast från befattningen som koncernchef för Norske Skog och tillträder den 1 juni 2010.

- Det har varit viktigt för styrelsen att hitta en koncernchef för Statkraft med bland annat gedigen erfarenhet av både energisektorn och internationell affärsverksamhet som även åstadkommit bra resultat. Vi har nu rekryterat Christian Rynning-Tønnesen, säger styrelseordförande Arvid Grundekjøn.

- Jag kan energibranschen väl och ser uppdraget som en oerhört spännande utmaning. Världen behöver mer förnybar energi samtidigt som den befintliga strukturen för industri och handel måste utvecklas och anpassas till nya förutsättningar, säger Christian Rynning-Tønnesen.

Christian Rynning-Tønnesen (50 år) har varit koncernchef för Norske Skog sedan sommaren 2006, efter det att han anställdes i bolaget som finanschef i början av 2005.  Rynning-Tønnesen har tidigare suttit i högsta ledningen för Statkraft i elva år. Dessförinnan arbetade han på McKinsey och Esso Norge.

Rynning-Tønnesen har en ingenjörsexamen från Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet, NTNU (f.d. NTH).

Statkraft är störst i Europa inom förnybar energi och Sveriges fjärde största elproducent. Koncernen producerar och utvecklar vattenkraft, vindkraft, gaskraft och fjärrvärme och är en betydande aktör på de europeiska energibörserna. Statkraft utvecklar också solenergi, havsenergi, saltkraft och andra nya energilösningar. Koncernen hade 2008 en omsättning på 29,3 miljarder SEK. Statkraft har närmare 3 200 medarbetare i mer än 20 länder.